Pavel Šmíd – PAVANA

9. 9. – 11. 10. 2024

Ve výstavním prostoru IN Gallery na ulici Marie Cibulkové se představuje malíř Pavel Šmíd (1964), absolvent Akademie výtvarného umění v Praze ve škole malby Jiřího Sopka.

Současná tvorba Pavla Šmída má v sobě vysokou dávku exprese, přestože jejím zdrojem je často chladný technický obraz. Používá rodinné fotografie jako archív výjimečných i opakujících se momentů lidského života. Co o nás jeden konkrétní zastavený okamžik vypovídá? Fotografování se stalo součástí rituálního konání člověka. Přednostně zaznamenáváme právě ritualizované události, sňatky, narozeninové oslavy, jízdu na prvním kole, koupání v přírodě. Lidské životy napříč generacemi a sociálními bublinami zjevně procházejí podobnými milníky. Rituální chování navozuje pocit jistoty, usměrňuje proudění životní energie, dovoluje nám soustředit se na podstatné. Ať už je to cokoli.

Monumentalizací formátu, pastózním rukopisem a opulentní barevností se za banální fotografickou momentkou probouzí druhý život. Rituální proces malby Pavla Šmída převádí figury do světa vzrušivého dramatu, ambientní hudebnosti, neklidné vážnosti, obřadního tance. Malba je performance, jejímž výsledkem je obraz, sdělení, scéna neznámého původu. Malíř připomíná šermíře, jehož činnost má svá pravidla, zvyky, gesta. Se zkušeností přichází jistý druh půvabu.

Kurátorka výstavy: Martina Vítková

TISKOVÁ ZPRÁVA

Vernisáž:   pondělí 9. září 2024 v 18:00 hodin
Adresa:      IN GALLERY, Marie Cibulkové 334/22, 140 00 Praha 4

Kurátorka:  Martina Vítková
Výstava potrvá do 11. 10. 2024

V novém pražském galerijním prostoru se otevírá již čtvrtá výstava. Tentokrát zde lze nahlédnout do nejaktuálnější práce Pavla Šmída. A je to malba s velkým M. Charakterizují ji vysoké pasty a důraz na procesuálnost – v tom nejlepším turnerovském smyslu slova. Zároveň je to malba–hádanka, podivuhodně provokativní manetovský hlavolam. Význam jednotlivých kompozic je tekutě unikavý, jejich smysl a poselství nám prostě nedá spát. Šmíd využívá archívní rodinné fotografie. Skrze obrazy nahlížíme do intimity lidí, o nichž nevíme vůbec nic. Přesto s námi mají cosi společného. Malířovu práci aktivují rituály, jeho zájem je upřen k sociální kronice modernity, k novodobé Lidské komedii. V Galerii IN se vybraný soubor obrazů představuje pod záhadným názvem Pavana, paví tanec. Pavana není romantickým rozloučením jako walz, neoplývá vášní tanga, neumožňuje objímat partnera jako při valčíku. Je to pomalý ceremoniální a majestátní pohyb, patří k rituálním událostem, plesům, svatbám a pohřbům už od počátků novověku. Do povědomí se vrátil během dvacátého století v hudbě Maurice Ravela a v knize Libuše Moníkové. 

Pavel Šmíd (1964) absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru malby Jiřího Sopka v letech 1990 až 1997. Získal stáž na Polytechnic School v britském Nottinghamu, věnoval se scénografii. Je spoluzakladatelem ostravské skupiny Přirození. Jeho tvorba se vyvíjela od hladké malby k vysokým a hutným hmotám. Objevil mnohá zcela nová témata, ať už jde o motiv sebeobrany nebo sukně. Část tradičního ženského oděvu předestřel jako textilní membránu, tělesnou věcnost, nedokonalou skrytost a genderový status. Zaujaly ho sekretářky, jedno z nejstarších moderních, téměř důstojných ženských povolání. Šmídova současná tvorba má v sobě vysokou dávku exprese, přestože jejím zdrojem je často chladný technický obraz. Používá rodinné fotografie jako archív výjimečných i opakujících se momentů lidského života.