Alena Anderlová – VEDLE SEBE
16. 10. – 22. 11. 2024
Ve výstavním prostoru IN Gallery na ulici Marie Cibulkové se představuje malířka Alena Anderlová (1977).
Absolventka pražské Akademie umění v ateliérech Antonína Střížka a Michaela Ritsteina, se ve své malbě dlouhodobě zaměřuje na komplikovaný vztah svobodné přírody a civilizace. Její barevně kultivované snímky nesou tragikomická poselství, která zastiňují evoluční stopy člověka, aby zdůraznila zvířecí vzpoury, recese a sabotáže proti lidské nadvládě.
Člověk a zvíře žijí VEDLE SEBE. V obrazech Anderlové se však zvířecí říše radikálně emancipuje, přejímá lidské vynálezy a volí si vlastní hravé cesty k poznání. Zároveň je zde ironizována omezenost lidského rozumu ve vztahu k významovým anagramům. Satirický podtón otevírá nové pohledy na závažná etická témata.
Výstava v pražské IN Gallery představuje výběr z nejnovější tvorby klatovské autorky.
Kurátor: Petr Vaňous
TISKOVÁ ZPRÁVA
Vernisáž: středa 16. října 2024 v 18:00 hodin
Adresa: IN GALLERY, Marie Cibulkové 334/22, 140 00 Praha 4
Kurátor: Petr Vaňous
Výstava potrvá do 22. 11. 2024
Alena Anderlová, absolventka pražské AVU, se ve své malbě dlouhodobě zaměřuje na postižení komplikovaného vztahu mezi volnou přírodou a civilizací. Její barevně kultivované obrazy nesou tragikomická poselství, která odstiňují evoluční stopy člověka, aby zdůraznily zvířecí revolty, recese a sabotáže proti lidské nadvládě. Člověk a zvíře žijí VEDLE SEBE. V obrazech Anderlové se však zvířecí říše radikálně emancipuje, osvojuje si lidské vynálezy a volí si vlastní hravé cesty k poznání. Zároveň je tu ironizována omezenost lidského rozumu ve vazbě na významové přesmyčky. Satirický podtón otevírá nové pohledy na vážná etická témata. Výstava v pražské IN Gallery představuje výběr z posledních děl klatovské autorky.
Malířský svět Aleny Anderlové se přirozeně vkliňuje do pošumavského rázu klatovské krajiny. Místo toho, aby s ním ale umělkyně romanticky srůstala, nachází tu scény a dějiště pro svérázně kladené aktuální otázky spojené s člověkem a přírodou. Tento osudový vztah se, jako všechno kolem nás, neustále proměňuje. Alena Anderlová ho na pozadí své koloristicky výjimečné tvorby zkoumá a kriticky aktualizuje. Svým dílem se tak zařazuje do současných narativních tendencí zobrazující malby, které jsou schopny zároveň podržet sílu svých vlastních výrazových prostředků i přispívat k obecnější reflexi současného „stavu věcí.“ Pro autorku je charakteristická práce s mimikry, které chrání zvířata před zrakem predátorů. Ty jsou poměřovány s průmyslovou barevností strojů, nástrojů, spotřebních předmětů i módy. Svět přírody se mísí se světem výrobní civilizace i v této rovině. Evoluce lidských vynálezů a všeobecně se šířící „kreativity“ vytěžuje faunu a flóru a zároveň vše přetváří a přizpůsobuje člověku. Lidská stopa je doslova všude, narušuje přírodní rovnováhu i prostý výhled na krajinu. Jedním z posledních výstupů autorky je i realizace malovaného stropu na zámku v Týnci nedaleko Klatov, kde se, jako na reálném nebi, kříží ptáci s letadly. Téma VEDLE SEBE v malířském díle Anderlové často deklaruje neochotu člověka vidět svou vlastní příslušnost k živé části planety se vší zodpovědností, kterou mu skýtá rozum. Stejně tak je tu tematizována lidská arogance k paralelním přírodním a zvířecím světům, které vnímá čím dál tím víc jako civilizační, rekreační, komerční nebo pouze zábavnou dekoraci.
Alena Anderlová (1977, Klatovy) je absolventkou Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze, Vyšší odborné školy Václava Hollara v Praze (obor Knižní grafika) a v l. 1999 – 2005 Akademie výtvarných umění v Praze (ateliér Malba III, Škola Antonína Střížka, Škola Michaela Rittsteina). V roce 2006 prošla uměleckou rezidencí v Schafhof – Europäisches Künstlerhaus Oberbayern, Freisig. V roce 2007 a 2019 absolvovala stipendijní pobyt v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově. V roce 2009 studijně pobývala v Oberpfälzer Künstlerhausu ve Schwandorfu. Pravidelně vystavuje od roku 2001. Mezi kolektivní projekty, které autorku zařadily do povědomí v rámci současné umělecké scény patří například Mezi zvířetem a květinou (Galerie Klatovy/ Klenová, 2008), Transfer (White Box Galerie, Mnichov, 2008), Normání malba (Výstavní síň Mánes, Praha, 2009), Transfer (Bohemian Hall, New York, 2009), Velocypedia (Galerie NTK, Praha, 2011), Tote Stadt, k/ haus, Vídeň, 2012), Šumavské reflexe (Galerie města Plzně, 2013), Černočerná žluč (Trafo Gallery, Praha, 2013), Sportu zdar! (DOX, Praha, 2016), SKOL!!! (Výstavní síň Mánes, Praha 2017; Oblastní galerie v Liberci, 2018), naposledy potom na výstavě Art Grand Slam: UVNITŘ POHYBU (SmetanaQ Gallery, Praha; Czech Center, Paříž, 2024) nebo na projektu Spříznění volbou. Michael Rittstein, Roman Franta a jejich žáci (Galerie Portheimka, Praha, 2024). V roce 2020 samostatně vystavovala v Egon Schiele Art centru v Českém Krumlově a v roce 2021 vydala autorce její první monografii Galerie Klatovy Klenová při příležitosti její samostatné výstavy na hradě Klenová (Zpřeházená evoluce). Zásadní byly také dvě nedávné samostatné výstavy autorky v Praze (Iluze rovnovány, Galerie V. Špály, 2021) a v Plzni (Proměna, Galerie města Plzně, 2024).